Adolphe William Bouguereau
Bouguereau made more than seven hundred finished works. French painter. From 1838 to 1841 he took drawing lessons from Louis Sage, a pupil of Ingres, while attending the coll?ge at Pons. In 1841 the family moved to Bordeaux where in 1842 his father allowed him to attend the Ecole Municipale de Dessin et de Peinture part-time, under Jean-Paul Alaux. In 1844 he won the first prize for figure painting, which confirmed his desire to become a painter. As there were insufficient family funds to send him straight to Paris he painted portraits of the local gentry from 1845 to 1846 to earn money. In 1846 he enrolled at the Ecole des Beaux-Arts, Paris, in the studio of Francois-Edouard Picot. This was the beginning of the standard academic training of which he became so ardent a defender later in life. Such early works as Equality reveal the technical proficiency he had attained even while still training. In 1850 he was awarded one of the two Premier Grand Prix de Rome for Zenobia Discovered by Shepherds on the Bank of the River Araxes (1850; Paris, Ecole N. Sup. B.-A.). In December 1850 he left for Rome where he remained at the Villa Medici until 1854, working under Victor Schnetz and Jean Alaux (1786-1864). During this period he made an extensive study of Giotto's work at Assisi and Padua and was also impressed by the works of other Renaissance masters and by Classical art. On his return to France he exhibited the Triumph of the Martyr (1853; Luneville, Mus. Luneville; ) at the Salon of 1854. It depicted St Cecilia's body being carried to the catacombs, and its high finish, restrained colour and classical poses were to be constant features of his painting thereafter. All his works were executed in several stages involving an initial oil sketch followed by numerous pencil drawings taken from life. Though he generally restricted himself to classical, religious and genre subjects, he was commissioned by the state to paint Napoleon III Visiting the Flood Victims of Tarascon in 1856 Related Paintings of Adolphe William Bouguereau :. | Admiration (mk26) | Work Interrupted (mk26) | The Thank Offering (mk26) | The Dance | Indiget Family (mk26) | Related Artists: carl gustav piloCarl Gustaf Pilo, konstnär, målare, född 1711 i Nyköping, död 2 mars 1793 i Stockholm
Han studerade vid Konstakademien och för Arenius samt vidare i Tyskland. År 1740 till 1772 bosatt i Danmark, där han utnämndes till hovmålare, professor och direktör för akademien. I Danmark utförde han ett antal porträtt bl.a. av Fredrik V och Juliana Maria samt de kungliga barnen.
Efter Gustav III:s statskupp år 1772 blev man i Danmark avogt inställd mot svenskar och Pilo blev helt enkelt tvungen att fly till Sverige. Han bosatte sig i sin barndomsstad Nyköping. Gustav III sökte upp honom med uppdraget, att måla kungens kröning. Pilo försökte avsäga sig det, för han hade ju faktiskt inte varit med vid kröningen och han hade aldrig tidigare målat en gruppbild. Men kungen var envis och han ville ha en motsvarande målning till Ehrenstrahls på Drottningholm av Karl XI:s kröning och Gustav III ville att Pilo skulle måla den. Pilo antog till slut uppdraget och 1782 till 1793 arbetade han med tavlan , utan att bli helt färdig, vilket man ser om man studerar den noga där man på flera ställen på målningen upptäcker flera dubbla ansikten. Dessutom experimenterade Pilo med asfaltsfärg, vilket gör att tavlan uppvisar många större sprickbildningar.
Tavlan Gustav III:s kröning hänger på Nationalmuseum och är Pilos kanske yppersta arbete och en pärla i svensk konst. Kompositionen är väl avvägd, koloriten glänsande harmonisk samt de individuella porträtten är briljant utförda.
Pilo bör räknas till våra främsta målare och var särskilt skicklig som kolorist, där man ser spår och inflytande från den venetianska skolan och från Rembrandt. Många av hans tavlor utstrålar festivitas detta gäller framförallt den stora kröningstavlan. Pilos betydelse i svensk konsthistoria kan också utläsas i att Postverket vid tre tillfällen använt målningar av P. som motiv vid frimärksutgivning. Bl a utgavs till Pilos 250-årsdag en detalj ur kröningstavlan.
Även två av Pilos bröder var också konstnärer, dock med mindre framgång, Jöns Pilo (1707-?) och Olof Pilo (1718-1795). John Sherrin1819-1896
Pencil and watercolour heightened with bodycolour
12x16in
30.5x40.6cm
CASTELLO, ValerioItalian painter, Genoese school (b. 1624, Genova, d. 1659, Genova)
Painter and draughtsman, son of Bernardo Castello. He was one of the leading Ligurian painters of the 17th century, whose art developed from a continuous and passionate study of a wide range of sources. His paintings of mythological and religious subjects unite an elegant figure style with an interest in dramatic and violent compositions; his touch is spontaneous and his palette vibrant with reds and pinks, blues and yellows. His brilliant decorative frescoes introduced the splendour of the High Baroque to Genoese painters. He was well known for his rapid oil sketches, with light and lively brushwork, which anticipate aspects of the Rococo.
|